Wybór kolorów z palety RAL w lakierowaniu proszkowym – poradnik techniczny
Lakierowanie proszkowe pozwala uzyskać trwałe powłoki dekoracyjne i ochronne na metalowych powierzchniach, a odpowiedni dobór koloru z palety RAL jest kluczowy dla efektu końcowego. Paleta RAL to ustandaryzowany zestaw barw, który ułatwia komunikację projektową między klientami, projektantami i wykonawcami. Dzięki temu, zamawiając farby proszkowe o konkretnym kodzie RAL, mamy pewność spójności kolorystycznej, niezależnie od producenta czy partii produkcyjnej farby. W niniejszym artykule wyjaśniamy, czym jest paleta RAL i jakie ma znaczenie w lakiernictwie przemysłowym, oraz jak wybór koloru wpływa na parametry techniczne powłoki (odporność UV, grubość, trwałość, właściwości pigmentów). Opisujemy również dostępne wykończenia powierzchni (mat, połysk, struktura, metalik) oraz podpowiadamy, które kolory są najczęściej stosowane w branży budowlanej, automotive i meblarskiej. Na koniec przedstawiamy ofertę firmy ABC Colorex, szeroki wybór kolorów RAL, próbki dla klientów i zapraszamy do kontaktu.

Czego dowiesz się z artykułu:
- Paleta RAL standard kolorystyczny w lakiernictwie proszkowym
- Wpływ koloru RAL na parametry techniczne powłoki proszkowej
- Odporność UV i trwałość koloru
- Grubość powłoki a zdolność krycia koloru
- Rodzaje wykończenia proszkowego mat połysk struktura metalik
- Najpopularniejsze kolory RAL w budownictwie motoryzacji i meblarstwie
Paleta RAL – standard kolorystyczny w lakiernictwie proszkowym
Paleta RAL to międzynarodowy standard identyfikacji kolorów, od dekad stosowany w Europie w przemyśle i projektowaniu. System ten powstał w Niemczech już w 1927 roku, aby ujednolicić nazewnictwo kolorów i ułatwić komunikację na linii producent-klient. Klasyczna paleta RAL (RAL Classic) obejmuje obecnie 216 kolorów oznaczonych czterocyfrowymi kodami, z prefiksem „RAL” (np. RAL 9010 to biali czysta). Pierwsza cyfra kodu wskazuje grupę barw (1xxx – żółcie, 2xxx – pomarańcze, 3xxx – czerwienie i róże, 4xxx – fiolety, 5xxx – błękity, 6xxx – zielenie, 7xxx – szarości, 8xxx – brązy, 9xxx – biele i czernie). Dzięki temu systemowi każdemu kolorowi odpowiada unikalny numer i nazwa, co eliminuje pomyłki – zamiast opisywać kolor słownie, wystarczy podać kod RAL, a obie strony projektu wiedzą dokładnie, o jaki odcień chodzi. Paleta RAL stała się podstawą dla producentów farb proszkowych – praktycznie wszyscy dostawcy oferują swoje farby w kolorach zgodnych z RAL Classic. Istnieją także poszerzone systemy, jak RAL Design (1825 kolorów do zastosowań kreatywnych) czy RAL Effect (490 kolorów, w tym metaliczne), lecz w lakiernictwie proszkowym dominuje paleta RAL Classic jako główny język koloru.
W komunikacji projektowej paleta RAL odgrywa ogromną rolę. Umożliwia precyzyjne uzgodnienie kolorystyki już na etapie planowania, np. architekt może określić, że elewacyjne elementy aluminiowe mają być malowane proszkowo na RAL 7016 (antracyt), a producent okien dostarczy produkt w dokładnie takim kolorze. Standaryzacja RAL upraszcza składanie zamówień i kontrolę jakości, dział zakupów zamawia farby proszkowe RAL o danym numerze, lakiernia nakłada powłokę, a inwestor odbiera elementy w oczekiwanym odcieniu. Paleta RAL jest zatem wspólnym punktem odniesienia, zapewniającym spójność estetyczną całego projektu. Warto dodać, że Instytut RAL dostarcza wzorce kolorów osobno dla różnych rodzajów wykończenia, np. dla każdego koloru istnieje próbka w wersji połysk oraz mat, ponieważ stopień połysku wpływa na wizualny odbiór barwy. Dobre praktyki wymagają, by przy wyborze koloru zawsze jednoznacznie określić także wykończenie (np. RAL 9010 mat vs RAL 9010 połysk), co gwarantuje, że uzyskana powłoka proszkowa RAL spełni oczekiwania estetyczne.
Wpływ koloru RAL na parametry techniczne powłoki proszkowej
Wybór koloru z palety RAL to nie tylko decyzja estetyczna – barwa (a dokładniej pigmenty użyte do jej uzyskania) może wpływać na pewne parametry techniczne powłoki proszkowej. Poniżej omówiono kluczowe aspekty: odporność UV, wymaganą grubość powłoki (związaną ze zdolnością krycia koloru), ogólną trwałość powłoki oraz specyficzne właściwości pigmentów.
Odporność UV i trwałość koloru
Jednym z ważnych czynników jest odporność barwy na promieniowanie ultrafioletowe (UV) i związana z tym trwałość koloru w czasie. Pigmenty organiczne stosowane do uzyskania jaskrawych, żywych kolorów (np. jasne czerwienie, pomarańcze, żółcie) cechują się mniejszą stabilnością UV pod wpływem słońca mogą z czasem blaknąć. Z kolei pigmenty nieorganiczne (np. tlenki żelaza dla czerwieni i brązów, tlenek chromu dla zieleni, dwutlenek tytanu dla bieli) zapewniają lepszą odporność na UV i trwałość koloru, choć paleta barw z ich użyciem jest mniej jaskrawa. W praktyce oznacza to, że ciemne i stonowane kolory oparte na stabilnych pigmentach (grafitowe szarości, czernie, granaty) są mniej podatne na blaknięcie w słońcu, podczas gdy jasne, pastelowe odcienie mogą szybciej wykazywać zmiany wizualne przy długotrwałej ekspozycji na promieniowanie słoneczne (np. lekkie blednięcie, utrata intensywności barwy). Warto mieć to na uwadze przy projektach zewnętrznych, jeśli wymagana jest najwyższa trwałość koloru, lepiej wybierać farby proszkowe o formulacjach fasadowych (architektonicznych) z pigmentami odpornymi na UV i żywicą poliestrową. Dostępne są specjalne farby proszkowe określane jako super trwałe (tzw. superdurable), dedykowane do zastosowań zewnętrznych, gdzie nawet intensywne kolory (np. czerwony RAL 3020) są w stanie dłużej oprzeć się blaknięciu dzięki ulepszonej chemii pigmentu i dodatkom stabilizującym. Ogólnie jednak, planując kolor dla elementów narażonych na warunki
atmosferyczne, warto upewnić się u dostawcy farby, że wybrany odcień ma dobrą odporność na UV lub rozważyć dodatkową warstwę bezbarwną (top coat z filtrem UV) chroniącą kolor. Dzięki temu powłoka ochronna zachowa swoje walory dekoracyjne przez wiele lat.
Grubość powłoki a zdolność krycia koloru
Kolor wpływa również na praktyczne aspekty aplikacji, takie jak wymagana grubość warstwy farby proszkowej do uzyskania pełnego krycia. Różne pigmenty mają różną siłę barwienia i krycia optycznego. Na przykład żółte i jasnoczerwone odcienie farb proszkowych generalnie charakteryzują się słabszym kryciem niż ciemne barwy. Dzieje się tak, ponieważ wiele jaskrawych pigmentów (np. organiczne pigmenty azo do czerwieni i żółci) jest z natury półprzezroczystych. Aby pokryć ciemne podłoże takim kolorem, trzeba nałożyć grubszą warstwę farby lub zastosować podkład. W praktyce lakierniczej oznacza to, że malując proszkowo element na intensywny żółty czy pomarańczowy kolor RAL, należy zadbać o odpowiednią grubość powłoki (typowo 80- 120 µm zamiast minimum ~60 µm) lub ewentualnie położyć warstwę podkładową w kolorze białym, która wzmocni finalny efekt krycia. Z kolei kolory ciemne (czarne, granatowe, brązowe) oraz zawierające dużo dwutlenku tytanu (biele) kryją znacznie lepiej – często już cieńsza warstwa wystarcza do uzyskania jednolitej barwy, co może przełożyć się na oszczędność materiału. Należy jednak pamiętać, że każda farba proszkowa ma zalecany zakres grubości powłoki dla optymalnych właściwości – nie powinno się nadmiernie przekraczać tych wartości, by uniknąć wad (np. spływania farby przed utwardzeniem czy mniejszej odporności mechanicznej nadmiernie grubej powłoki). Podsumowując, wybór koloru może wpływać na technikę aplikacji, jasne kolory wymagają często większej uwagi dla pełnego krycia, podczas gdy z ciemnymi uzyskanie kryjącej powłoki jest łatwiejsze.
Właściwości pigmentów a trwałość i wytrzymałość powłoki
Pigmenty użyte do nadania koloru mogą mieć także pośredni wpływ na trwałość mechaniczną i chemiczną powłoki proszkowej. Na przykład pigmenty metaliczne (aluminiowe płatki w kolorach typu metalik) dodają efekt wizualny, ale mogą nieznacznie obniżać odporność korozyjną powłoki, jeśli farba nie została odpowiednio zformułowana. Dlatego przy farbach proszkowych z efektem metalicznym często zaleca się nałożenie warstwy przezroczystej (lakier bezbarwny) jako uszczelnienia – poprawia to odporność na utlenianie pigmentu metalicznego oraz podnosi trwałość połysku. Ogólnie jednak renomowani producenci tak komponują farby proszkowe dekoracyjne, by właściwości ochronne były zachowane niezależnie od koloru. W praktyce każdy kolor RAL dostępny jest w różnych klasach jakości, np. farba proszkowa poliestrowa w standardzie Qualicoat Class 1 spełni podstawowe wymagania zewnętrzne (ok. 5-10 lat trwałości koloru), a ten sam kolor w wersji Class 2 (tzw. super durable) zapewni dłuższą trwałość (>15 lat) dzięki bardziej wytrzymałym pigmentom i żywicom. Wybierając kolor,
warto więc dopytać o dostępne warianty jakościowe farby proszkowej w danym odcieniu. Ponadto, niektóre wyjątkowo jasne i czyste kolory mogą zawierać większy udział pigmentu kosztem ilości żywicy w formule farby, co czasem minimalnie wpływa na właściwości mechaniczne (np. twardość czy elastyczność powłoki). Z punktu widzenia użytkownika końcowego różnice te są jednak niewielkie – większość powłok proszkowych RAL przy prawidłowej aplikacji cechuje doskonała przyczepność, odporność na uderzenia i zarysowania oraz zabezpieczenie antykorozyjne podłoża, niezależnie od wybranego koloru. Reasumując, kolor powłoki może wymagać pewnych modyfikacji procesu (grubość warstwy, dodatek lakieru ochronnego), ale finalna powłoka, jeśli zostanie dobrana pod kątem warunków ekspozycji- spełni zarówno funkcje dekoracyjne, jak i ochronne.
Rodzaje wykończenia proszkowego: mat, połysk, struktura, metalik
W ramach każdego koloru RAL do wyboru mamy różne wersje wykończenia powierzchni. Ten sam odcień może wyglądać inaczej w zależności od stopnia połysku czy faktury powłoki. Poniżej opisujemy najczęstsze opcje wykończeń w lakiernictwie proszkowym i ich znaczenie w praktyce przemysłowej.
Połysk vs mat
Stopień połysku powłoki ma duży wpływ na odbiór wizualny koloru. Powłoka błyszcząca (połysk) odbija dużo światła kolory wydają się w niej bardziej nasycone i „żywe”, ale jednocześnie na błyszczącej powierzchni mocniej widoczne są drobne wady, zarysowania czy odciski palców. Powłoka matowa (mat) rozprasza światło, dając efekt stonowany, elegancki, barwa w macie wydaje się odrobinę bledsza lub bardziej pastelowa w porównaniu z wersją połyskową tego samego koloru. Zaletą matu jest to, że lepiej maskuje drobne nierówności podłoża i mniej odbija refleksy (co bywa pożądane np. przy dużych fasadach, by uniknąć efektu lustrzanego). Wybór między matem a połyskiem zależy od wymagań estetycznych projektu – np. w branży meblowej modne są czarne matowe powłoki (nowoczesny wygląd), podczas gdy w branży automotive często stosuje się powłoki półmatowe lub z połyskiem, które łatwiej utrzymać w czystości. Warto zaznaczyć, że Instytut RAL dostarcza oddzielne wzorce koloru dla różnych połysków, co gwarantuje zgodność barwy w obu wariantach. Dostępne są także pośrednie opcje jak półmat czy satyna (połysk ~30-60%), które łączą cechy obu skrajności.
Struktura drobnoziarnista (fine texture)
To wykończenie, w którym powierzchnia powłoki nie jest całkowicie gładka, lecz ma delikatną, ziarnistą fakturę wyczuwalną w dotyku i widoczną pod światło. Farby proszkowe ze strukturą drobną zawierają specjalne dodatki (np. woski) powodujące podczas utwardzania utworzenie się drobnej tekstury. Zastosowanie struktury ma kilka zalet. Po pierwsze, powłoka taka doskonale maskuje niewielkie niedoskonałości
podłoża – drobne rysy, porowatość czy falistość blachy stają się niewidoczne pod ziarnistym wykończeniem. Po drugie, struktura jest praktyczna: na chropowatej powierzchni mniej rzucają się w oczy ślady dotyku, kurzu czy drobne zarysowania eksploatacyjne. Wreszcie, powłoki strukturalne uchodzą za bardzo trwałe i odporne – warstwa farby o zróżnicowanej grubości lokalnej (mikro-górki i doliny) potrafi lepiej zamaskować ewentualne przyszłe uszkodzenia. Nic dziwnego, że farby proszkowe w drobnej strukturze są popularnym wyborem w wielu branżach przemysłowych i komercyjnych, zapewniając estetyczne wykończenie połączone z wysoką trwałością powłoki. Typowym przykładem zastosowania struktury są obudowy sprzętu komputerowego, szafy sterownicze, elementy maszyn, meble metalowe- wszędzie tam, gdzie liczy się efekt wizualny połączony z funkcjonalnością. Struktura drobnoziarnista bywa łączona z różnym połyskiem (np. czarny mat drobna struktura jest bardzo popularny na ogrodzenia i elementy architektury ogrodowej).
Efekty metaliczne (metalik) i specjalne
Oprócz gładkich kolorów standardowych, lakierowanie proszkowe umożliwia uzyskanie efektów specjalnych poprzez dodatek odpowiednich pigmentów. Najczęściej spotykane są kolory metalik – farba zawiera drobinki metalu (aluminium) lub mikę pokrytą tlenkami,
co daje połyskliwy, migoczący wygląd powierzchni. Przykłady to odcienie srebrny metalik (np. RAL 9006 i RAL 9007 z palety RAL Classic to właśnie kolory metaliczne) czy grafit metalik chętnie stosowany na felgach aluminiowych. Powłoka proszkowa z efektem metalicznym nadaje produktom bardziej prestiżowy, atrakcyjny wygląd, stąd powszechna jest w branży automotive (felgi, akcesoria, elementy karoserii), AGD czy meblarskiej (uchwyty, nogi stołów). Należy pamiętać, że aplikacja farb metalicznych może wymagać nieco większej wprawy (ważne jest równomierne nałożenie, aby nie powstały chmury czy różnice w efekcie połysku). Często dla uzyskania idealnie gładkiej powierzchni metalik utwardza się dodatkowo warstwę przezroczystą. Poza metalikami, dostępne są też inne efekty: farby antyczne, kameleony, fluorescencyjne, perłowe, transparentne itp. dzięki nim paleta RAL może zostać rozszerzona o różnorodne wykończenia kreatywne. W lakiernictwie przemysłowym efekty specjalne stosuje się z umiarem tam, gdzie jest to uzasadnione designem produktu. Najczęściej jednak przemysł stawia na klasyczne wykończenia (mat/połysk, ewentualnie struktura) w standardowych kolorach RAL, co gwarantuje powtarzalność, dostępność i łatwość ewentualnych napraw czy poprawek lakierniczych.
Najpopularniejsze kolory RAL w budownictwie, motoryzacji i meblarstwie
Przykład zastosowania lakierowania proszkowego RAL w branży motoryzacyjnej- felgi i karoseria w intensywnym kolorze.
Różne sektory przemysłu preferują odmienne palety barw z wzornika RAL, odpowiadające ich specyfice i trendom estetycznym. Poniżej przedstawiamy najczęściej wybierane kolory RAL w trzech kluczowych branżach: budowlanej (architektonicznej),
motoryzacyjnej (automotive) oraz meblarskiej. Wskazane kolory cieszą się dużą popularnością ze względu na uniwersalność, walory praktyczne lub obowiązujące mody.
Branża budowlana (architektura i konstrukcje)
- RAL 7016- Szary antracyt: Absolutny hit ostatnich lat w architekturze. Ciemnoszary, grafitowy odcień stosowany na oknach, drzwiach, ramach aluminiowych fasad oraz ogrodzeniach. Stał się preferowanym kolorem dla nowoczesnych elewacji, np. nowoczesne drzwi i okna często zamawiane są w antracycie. Poza estetyką, kolor ten jest praktyczny nie brudzi się łatwo i pasuje do szkła, betonu czy cegły.
- RAL 9010- Biel czysta (biały kremowy): Klasyczna ciepła biel, od lat wykorzystywana w budownictwie. Popularna w stolarce drzwiowej, okiennej, na elewacjach, balustradach i elementach wykończeniowych. Choć nazywana „czystą bielą”, w rzeczywistości ma lekko złamany, kremowy odcień co nadaje jej przyjemny charakter. Często stosowana we wnętrzach (np. grzejniki, oprawy oświetleniowe) oraz na fasadach budynków tradycyjnych.
- RAL 9005- Czarny głęboki (czarny jet): Intensywna czerń o wysokiej głębi tonu. W budownictwie używana m.in. do nowoczesnych ogrodzeń, balustrad, obudów technicznych, a także jako kontrastowe akcenty (np. czarne ramy okienne w loftach). To neutralny, elegancki kolor, który podkreśla inne materiały. Ze względu na swój uniwersalny charakter, czarny RAL 9005 jest często wybierany również w konstrukcjach stalowych i elementach infrastruktury.
- RAL 9006 / RAL 9007- Aluminium białe i szare: Metaliczne odcienie srebra, często stosowane na panelach elewacyjnych, parapetach, profilach aluminiowych, a także w pokryciach dachowych z blachy. RAL 9006 (Biały aluminium) to jasny srebrzysty kolor, a RAL 9007 (Szary aluminium) jest nieco ciemniejszym grafitowym srebrem. Oba dają efekt metaliczny, dobrze komponujący się ze szkłem i betonem, dlatego architekci chętnie po nie sięgają przy nowoczesnych projektach budynków.
- RAL 8017- Brąz czekoladowy: Tradycyjny ciemnobrązowy odcień, bardzo popularny w latach wcześniejszych na stolarkę okienną, drzwiową, bramy garażowe oraz rynny i podsufitki dachowe. Wciąż często spotykany w budownictwie jednorodzinnym i przemysłowym (np. obudowy hal). Brąz 8017 jest ceniony za neutralność i praktyczność (brud i kurz są mało widoczne), choć w nowoczesnej architekturze stopniowo ustępuje antracytowi i czerni.
Branża motoryzacyjna (pojazdy i sprzęt transportowy)
- RAL 9005- Głęboka czerń: Ponownie czarny zajmuje czołowe miejsce – w motoryzacji to podstawa. Czarny połysk RAL 9005 jest często wykorzystywany na karoseriach samochodów (wersje specjalne, tuning), a także na felgach, elementach podwozia, relingach dachowych itp. To jeden z najpopularniejszych kolorów aut także dlatego, że
pasuje do każdej marki i stylu. W lakierowaniu proszkowym czerni używa się np. do malowania ram motocykli, części zawieszenia, zderzaków stalowych do off-road, itp.
- RAL 3020- Czerwień sygnałowa: Intensywna, żywa czerwień, często spotykana na pojazdach specjalnych (straż pożarna, służby ratunkowe) oraz sportowych akcentach. RAL 3020 jest wykorzystywany np. do malowania zacisków hamulcowych, elementów tuningowych, a także w wyścigach (klatki bezpieczeństwa, felgi)- jej mocny kolor podkreśla dynamikę. To odcień bardzo nasycony i widoczny z daleka, stąd nazwa „sygnałowa”. Wymaga wysokiej odporności na UV, ale dobre farby proszkowe zapewniają, że nawet tak ostry kolor pozostaje długo wyrazisty.
- RAL 9006 / RAL 9007- Srebrny metalik: W motoryzacji wszelkie odcienie srebrne metaliczne są niezwykle popularne. RAL 9006 (aluminium białe) i RAL 9007 (aluminium szare) to klasyczne kolory felg aluminiowych, relingów, bagażników dachowych, obudów lusterek czy detali zdobiących karoserię. Dają efekt połysku metalu i doskonale maskują drobne zabrudzenia, dlatego od lat srebrny jest jednym z najchętniej wybieranych kolorów samochodów. W lakierniach proszkowych maluje się w tych odcieniach także elementy osprzętu samochodowego i akcesoria motocyklowe.
- RAL 6005- Zieleń mchu: Głęboki zielony kolor często używany na sprzęcie rolniczym, maszynach budowlanych i pojazdach użytkowych. Traktory, kosiarki komunalne czy przyczepy leśne bywają malowane właśnie na odcień zbliżony do RAL 6005. Kolor ten dobrze maskuje zabrudzenia (np. błoto, trawę) i kojarzy się z otoczeniem naturalnym. W pojazdach wojskowych z kolei stosuje się inne zielenie i beże z palety RAL (np. RAL 6031 matowa zieleń wojskowa)- standaryzacja RAL umożliwia także zachowanie kamuflażu według norm.
- RAL 2004- Pomarańczowy czysty: Jaskrawy pomarańcz często wykorzystywany w pojazdach ostrzegawczych i budowlanych (np. malowanie ram koparek, dźwigów, służb drogowych). Kolor ten zapewnia doskonałą widoczność i bezpieczeństwo, stąd spotykany na pachołkach, barierkach i pojazdach wolnobieżnych. W kodach RAL grupa 20xx to pomarańcze- np. RAL 2004 lub bardziej jaskrawy RAL 2005 luminous orange (odblaskowy pomarańczowy). Lakierowanie proszkowe tego typu sprzętu pozwala uzyskać trwałą powłokę ochronną, która nie tylko dobrze wygląda, ale zabezpiecza metal przed korozją w ciężkich warunkach pracy.
Branża meblarska (meble metalowe i elementy wyposażenia)
- RAL 9016- Biel sygnałowa (biały zimny): Jasna, czysta biel często wybierana do mebli biurowych, metalowych regałów, krzeseł, lamp itp. RAL 9016 jest chłodniejszy i „bielszy” niż RAL 9010, dzięki czemu nadaje bardzo nowoczesny, czysty wygląd (często określany jako śnieżna biel). W meblarstwie i wyposażeniu wnętrz biel jest ponadczasowa – pasuje do każdego otoczenia i optycznie powiększa przestrzeń. Farby proszkowe w tym odcieniu
zapewniają gładkie, łatwe do utrzymania w czystości powłoki, popularne np. na metalowych ramach mebli, frontach szafek medycznych, sprzęcie AGD.
- RAL 9005- Czarny matowy: Czarny kolor w wykończeniu matowym stał się bardzo modny w branży mebli loftowych i industrialnych. Metalowe stelaże stołów, regałów, lampy, uchwyty czy obudowy sprzętu RTV często malowane są proszkowo na czarno, z niskim połyskiem. Daje to elegancki, nowoczesny efekt, komponujący się z drewnem, szkłem czy betonem we wnętrzach typu loft. Czerń RAL jest także chętnie używana w meblach ogrodowych (np. aluminiowe profile w altanach, pergolach)- neutralna i praktyczna.
- RAL 7015- Szary łupkowy: Stonowany, średni odcień szarości o ciepłym, lekko niebieskawym zabarwieniu. Jest to jeden z najpopularniejszych nowoczesnych kolorów w meblarstwie i wystroju wnętrz, używany zarówno w zastosowaniach przemysłowych, jak i domowych. RAL 7015 pojawia się na konstrukcjach mebli, obudowach urządzeń, a nawet w detalach dekoracyjnych. Jako kolor neutralny, ale mniej oczywisty niż czarny czy biały, dodaje przedmiotom charakteru, nie dominując nad resztą aranżacji.
- RAL 6021 – Zieleń pastelowa (zielony blady): Delikatny, przybrudzony odcień zieleni, określany też jako zielony szary lub szałwiowy. W ostatnich latach bardzo zyskał na popularności jako akcent kolorystyczny w meblach designerskich i retro. Używany np. do malowania proszkowego krzeseł, retro-lodówek, elementów dekoracyjnych w stylu vintage. RAL 6021 uważany jest za kolor super modny we współczesnych aranżacjach, potrafi tchnąć nowe życie nawet w stary mebel. W połączeniu ze złotymi dodatkami bywa wykorzystywany w meblach glamour. Dzięki lakierowaniu proszkowemu uzyskujemy intensywną, trwałą pastelową barwę, odporną na zarysowania, co jest ważne, bo jasne matowe farby mogłyby łatwo się brudzić, ale powłoka proszkowa pozwala na bezproblemowe czyszczenie.
Oczywiście powyższe przykłady to tylko część najpopularniejszych kolorów. Pełna paleta RAL oferuje setki barw, które można dostosować do wymagań projektu. W każdym sektorze przemysłu istnieją zarówno klasyczne, sprawdzone kolory (często od lat określane normami branżowymi, np. żółty RAL 1023 dla znaków ostrzegawczych, zielony RAL 6011 dla maszyn, itp.), jak i zmieniające się trendy kolorystyczne. Ważne jest to, że lakierowanie proszkowe aluminium i stali w standardowych kolorach RAL gwarantuje powtarzalność efektu, zamawiając dany kolor dziś i za kilka lat, uzyskamy ten sam odcień, co jest istotne przy rozbudowie obiektów czy wymianie elementów.
