Wybór kolorów z palety RAL w lakierowaniu proszkowym – poradnik techniczny 

Artykuły
Udostępnij:

Lakierowanie proszkowe pozwala uzyskać trwałe powłoki dekoracyjne i ochronne na  metalowych powierzchniach, a odpowiedni dobór koloru z palety RAL jest kluczowy dla  efektu końcowego. Paleta RAL to ustandaryzowany zestaw barw, który ułatwia  komunikację projektową między klientami, projektantami i wykonawcami. Dzięki temu,  zamawiając farby proszkowe o konkretnym kodzie RAL, mamy pewność spójności  kolorystycznej, niezależnie od producenta czy partii produkcyjnej farby. W niniejszym  artykule wyjaśniamy, czym jest paleta RAL i jakie ma znaczenie w lakiernictwie  przemysłowym, oraz jak wybór koloru wpływa na parametry techniczne powłoki  (odporność UV, grubość, trwałość, właściwości pigmentów). Opisujemy również  dostępne wykończenia powierzchni (mat, połysk, struktura, metalik) oraz  podpowiadamy, które kolory są najczęściej stosowane w branży budowlanej, automotive  i meblarskiej. Na koniec przedstawiamy ofertę firmy ABC Colorex, szeroki wybór kolorów  RAL, próbki dla klientów i zapraszamy do kontaktu. 

Wybór kolorów z palety RAL w lakierowaniu proszkowym – poradnik techniczny 

Czego dowiesz się z artykułu:

  1. Paleta RAL standard kolorystyczny w lakiernictwie proszkowym 
  2. Wpływ koloru RAL na parametry techniczne powłoki proszkowej
  3. Odporność UV i trwałość koloru 
  4. Grubość powłoki a zdolność krycia koloru 
  5. Rodzaje wykończenia proszkowego mat połysk struktura metalik
  6. Najpopularniejsze kolory RAL w budownictwie motoryzacji i meblarstwie 

 

Paleta RAL – standard kolorystyczny w lakiernictwie proszkowym 

Paleta RAL to międzynarodowy standard identyfikacji kolorów, od dekad stosowany w  Europie w przemyśle i projektowaniu. System ten powstał w Niemczech już w 1927 roku,  aby ujednolicić nazewnictwo kolorów i ułatwić komunikację na linii producent-klient.  Klasyczna paleta RAL (RAL Classic) obejmuje obecnie 216 kolorów oznaczonych  czterocyfrowymi kodami, z prefiksem „RAL” (np. RAL 9010 to biali czysta). Pierwsza cyfra  kodu wskazuje grupę barw (1xxx – żółcie, 2xxx – pomarańcze, 3xxx – czerwienie i róże,  4xxx – fiolety, 5xxx – błękity, 6xxx – zielenie, 7xxx – szarości, 8xxx – brązy, 9xxx – biele i  czernie). Dzięki temu systemowi każdemu kolorowi odpowiada unikalny numer i nazwa,  co eliminuje pomyłki – zamiast opisywać kolor słownie, wystarczy podać kod RAL, a obie  strony projektu wiedzą dokładnie, o jaki odcień chodzi. Paleta RAL stała się podstawą  dla producentów farb proszkowych – praktycznie wszyscy dostawcy oferują swoje farby  w kolorach zgodnych z RAL Classic. Istnieją także poszerzone systemy, jak RAL Design  (1825 kolorów do zastosowań kreatywnych) czy RAL Effect (490 kolorów, w tym  metaliczne), lecz w lakiernictwie proszkowym dominuje paleta RAL Classic jako główny  język koloru.

W komunikacji projektowej paleta RAL odgrywa ogromną rolę. Umożliwia precyzyjne  uzgodnienie kolorystyki już na etapie planowania, np. architekt może określić, że  elewacyjne elementy aluminiowe mają być malowane proszkowo na RAL 7016  (antracyt), a producent okien dostarczy produkt w dokładnie takim kolorze.  Standaryzacja RAL upraszcza składanie zamówień i kontrolę jakości, dział zakupów  zamawia farby proszkowe RAL o danym numerze, lakiernia nakłada powłokę, a inwestor  odbiera elementy w oczekiwanym odcieniu. Paleta RAL jest zatem wspólnym punktem  odniesienia, zapewniającym spójność estetyczną całego projektu. Warto dodać, że  Instytut RAL dostarcza wzorce kolorów osobno dla różnych rodzajów wykończenia, np.  dla każdego koloru istnieje próbka w wersji połysk oraz mat, ponieważ stopień połysku  wpływa na wizualny odbiór barwy. Dobre praktyki wymagają, by przy wyborze koloru  zawsze jednoznacznie określić także wykończenie (np. RAL 9010 mat vs RAL 9010  połysk), co gwarantuje, że uzyskana powłoka proszkowa RAL spełni oczekiwania  estetyczne. 

Wpływ koloru RAL na parametry techniczne powłoki proszkowej 

Wybór koloru z palety RAL to nie tylko decyzja estetyczna – barwa (a dokładniej pigmenty  użyte do jej uzyskania) może wpływać na pewne parametry techniczne powłoki  proszkowej. Poniżej omówiono kluczowe aspekty: odporność UV, wymaganą grubość  powłoki (związaną ze zdolnością krycia koloru), ogólną trwałość powłoki oraz  specyficzne właściwości pigmentów. 

Odporność UV i trwałość koloru 

Jednym z ważnych czynników jest odporność barwy na promieniowanie ultrafioletowe  (UV) i związana z tym trwałość koloru w czasie. Pigmenty organiczne stosowane do  uzyskania jaskrawych, żywych kolorów (np. jasne czerwienie, pomarańcze, żółcie)  cechują się mniejszą stabilnością UV pod wpływem słońca mogą z czasem blaknąć. Z  kolei pigmenty nieorganiczne (np. tlenki żelaza dla czerwieni i brązów, tlenek chromu dla  zieleni, dwutlenek tytanu dla bieli) zapewniają lepszą odporność na UV i trwałość  koloru, choć paleta barw z ich użyciem jest mniej jaskrawa. W praktyce oznacza to, że  ciemne i stonowane kolory oparte na stabilnych pigmentach (grafitowe szarości,  czernie, granaty) są mniej podatne na blaknięcie w słońcu, podczas gdy jasne,  pastelowe odcienie mogą szybciej wykazywać zmiany wizualne przy długotrwałej  ekspozycji na promieniowanie słoneczne (np. lekkie blednięcie, utrata intensywności  barwy). Warto mieć to na uwadze przy projektach zewnętrznych, jeśli wymagana jest  najwyższa trwałość koloru, lepiej wybierać farby proszkowe o formulacjach fasadowych  (architektonicznych) z pigmentami odpornymi na UV i żywicą poliestrową. Dostępne są  specjalne farby proszkowe określane jako super trwałe (tzw. superdurable), dedykowane  do zastosowań zewnętrznych, gdzie nawet intensywne kolory (np. czerwony RAL 3020)  są w stanie dłużej oprzeć się blaknięciu dzięki ulepszonej chemii pigmentu i dodatkom  stabilizującym. Ogólnie jednak, planując kolor dla elementów narażonych na warunki 

atmosferyczne, warto upewnić się u dostawcy farby, że wybrany odcień ma dobrą  odporność na UV lub rozważyć dodatkową warstwę bezbarwną (top coat z filtrem UV)  chroniącą kolor. Dzięki temu powłoka ochronna zachowa swoje walory dekoracyjne  przez wiele lat. 

Grubość powłoki a zdolność krycia koloru 

Kolor wpływa również na praktyczne aspekty aplikacji, takie jak wymagana grubość  warstwy farby proszkowej do uzyskania pełnego krycia. Różne pigmenty mają różną siłę  barwienia i krycia optycznego. Na przykład żółte i jasnoczerwone odcienie farb  proszkowych generalnie charakteryzują się słabszym kryciem niż ciemne barwy. Dzieje  się tak, ponieważ wiele jaskrawych pigmentów (np. organiczne pigmenty azo do  czerwieni i żółci) jest z natury półprzezroczystych. Aby pokryć ciemne podłoże takim  kolorem, trzeba nałożyć grubszą warstwę farby lub zastosować podkład. W praktyce  lakierniczej oznacza to, że malując proszkowo element na intensywny żółty czy  pomarańczowy kolor RAL, należy zadbać o odpowiednią grubość powłoki (typowo 80- 120 µm zamiast minimum ~60 µm) lub ewentualnie położyć warstwę podkładową w  kolorze białym, która wzmocni finalny efekt krycia. Z kolei kolory ciemne (czarne,  granatowe, brązowe) oraz zawierające dużo dwutlenku tytanu (biele) kryją znacznie  lepiej – często już cieńsza warstwa wystarcza do uzyskania jednolitej barwy, co może  przełożyć się na oszczędność materiału. Należy jednak pamiętać, że każda farba  proszkowa ma zalecany zakres grubości powłoki dla optymalnych właściwości – nie  powinno się nadmiernie przekraczać tych wartości, by uniknąć wad (np. spływania farby  przed utwardzeniem czy mniejszej odporności mechanicznej nadmiernie grubej  powłoki). Podsumowując, wybór koloru może wpływać na technikę aplikacji, jasne  kolory wymagają często większej uwagi dla pełnego krycia, podczas gdy z ciemnymi  uzyskanie kryjącej powłoki jest łatwiejsze. 

Właściwości pigmentów a trwałość i wytrzymałość powłoki 

Pigmenty użyte do nadania koloru mogą mieć także pośredni wpływ na trwałość  mechaniczną i chemiczną powłoki proszkowej. Na przykład pigmenty metaliczne  (aluminiowe płatki w kolorach typu metalik) dodają efekt wizualny, ale mogą nieznacznie  obniżać odporność korozyjną powłoki, jeśli farba nie została odpowiednio  zformułowana. Dlatego przy farbach proszkowych z efektem metalicznym często zaleca  się nałożenie warstwy przezroczystej (lakier bezbarwny) jako uszczelnienia – poprawia to  odporność na utlenianie pigmentu metalicznego oraz podnosi trwałość połysku. Ogólnie  jednak renomowani producenci tak komponują farby proszkowe dekoracyjne, by  właściwości ochronne były zachowane niezależnie od koloru. W praktyce każdy kolor  RAL dostępny jest w różnych klasach jakości, np. farba proszkowa poliestrowa w  standardzie Qualicoat Class 1 spełni podstawowe wymagania zewnętrzne (ok. 5-10 lat  trwałości koloru), a ten sam kolor w wersji Class 2 (tzw. super durable) zapewni dłuższą  trwałość (>15 lat) dzięki bardziej wytrzymałym pigmentom i żywicom. Wybierając kolor, 

warto więc dopytać o dostępne warianty jakościowe farby proszkowej w danym  odcieniu. Ponadto, niektóre wyjątkowo jasne i czyste kolory mogą zawierać większy  udział pigmentu kosztem ilości żywicy w formule farby, co czasem minimalnie wpływa  na właściwości mechaniczne (np. twardość czy elastyczność powłoki). Z punktu  widzenia użytkownika końcowego różnice te są jednak niewielkie – większość powłok  proszkowych RAL przy prawidłowej aplikacji cechuje doskonała przyczepność,  odporność na uderzenia i zarysowania oraz zabezpieczenie antykorozyjne podłoża,  niezależnie od wybranego koloru. Reasumując, kolor powłoki może wymagać pewnych  modyfikacji procesu (grubość warstwy, dodatek lakieru ochronnego), ale finalna  powłoka, jeśli zostanie dobrana pod kątem warunków ekspozycji- spełni zarówno  funkcje dekoracyjne, jak i ochronne. 

Rodzaje wykończenia proszkowego: mat, połysk, struktura, metalik 

W ramach każdego koloru RAL do wyboru mamy różne wersje wykończenia powierzchni.  Ten sam odcień może wyglądać inaczej w zależności od stopnia połysku czy faktury  powłoki. Poniżej opisujemy najczęstsze opcje wykończeń w lakiernictwie proszkowym i  ich znaczenie w praktyce przemysłowej. 

Połysk vs mat 

Stopień połysku powłoki ma duży wpływ na odbiór wizualny koloru. Powłoka błyszcząca  (połysk) odbija dużo światła kolory wydają się w niej bardziej nasycone i „żywe”, ale  jednocześnie na błyszczącej powierzchni mocniej widoczne są drobne wady,  zarysowania czy odciski palców. Powłoka matowa (mat) rozprasza światło, dając efekt  stonowany, elegancki, barwa w macie wydaje się odrobinę bledsza lub bardziej  pastelowa w porównaniu z wersją połyskową tego samego koloru. Zaletą matu jest to, że  lepiej maskuje drobne nierówności podłoża i mniej odbija refleksy (co bywa pożądane  np. przy dużych fasadach, by uniknąć efektu lustrzanego). Wybór między matem a  połyskiem zależy od wymagań estetycznych projektu – np. w branży meblowej modne są  czarne matowe powłoki (nowoczesny wygląd), podczas gdy w branży automotive często  stosuje się powłoki półmatowe lub z połyskiem, które łatwiej utrzymać w czystości.  Warto zaznaczyć, że Instytut RAL dostarcza oddzielne wzorce koloru dla różnych  połysków, co gwarantuje zgodność barwy w obu wariantach. Dostępne są także  pośrednie opcje jak półmat czy satyna (połysk ~30-60%), które łączą cechy obu  skrajności. 

Struktura drobnoziarnista (fine texture) 

To wykończenie, w którym powierzchnia powłoki nie jest całkowicie gładka, lecz ma  delikatną, ziarnistą fakturę wyczuwalną w dotyku i widoczną pod światło. Farby  proszkowe ze strukturą drobną zawierają specjalne dodatki (np. woski) powodujące  podczas utwardzania utworzenie się drobnej tekstury. Zastosowanie struktury ma kilka  zalet. Po pierwsze, powłoka taka doskonale maskuje niewielkie niedoskonałości 

podłoża – drobne rysy, porowatość czy falistość blachy stają się niewidoczne pod  ziarnistym wykończeniem. Po drugie, struktura jest praktyczna: na chropowatej  powierzchni mniej rzucają się w oczy ślady dotyku, kurzu czy drobne zarysowania  eksploatacyjne. Wreszcie, powłoki strukturalne uchodzą za bardzo trwałe i odporne – warstwa farby o zróżnicowanej grubości lokalnej (mikro-górki i doliny) potrafi lepiej  zamaskować ewentualne przyszłe uszkodzenia. Nic dziwnego, że farby proszkowe w  drobnej strukturze są popularnym wyborem w wielu branżach przemysłowych i  komercyjnych, zapewniając estetyczne wykończenie połączone z wysoką trwałością  powłoki. Typowym przykładem zastosowania struktury są obudowy sprzętu  komputerowego, szafy sterownicze, elementy maszyn, meble metalowe- wszędzie tam,  gdzie liczy się efekt wizualny połączony z funkcjonalnością. Struktura drobnoziarnista  bywa łączona z różnym połyskiem (np. czarny mat drobna struktura jest bardzo  popularny na ogrodzenia i elementy architektury ogrodowej). 

Efekty metaliczne (metalik) i specjalne 

Oprócz gładkich kolorów standardowych, lakierowanie proszkowe umożliwia uzyskanie  efektów specjalnych poprzez dodatek odpowiednich pigmentów. Najczęściej spotykane  są kolory metalik – farba zawiera drobinki metalu (aluminium) lub mikę pokrytą tlenkami,  

co daje połyskliwy, migoczący wygląd powierzchni. Przykłady to odcienie srebrny  metalik (np. RAL 9006 i RAL 9007 z palety RAL Classic to właśnie kolory metaliczne) czy  grafit metalik chętnie stosowany na felgach aluminiowych. Powłoka proszkowa z  efektem metalicznym nadaje produktom bardziej prestiżowy, atrakcyjny wygląd, stąd  powszechna jest w branży automotive (felgi, akcesoria, elementy karoserii), AGD czy  meblarskiej (uchwyty, nogi stołów). Należy pamiętać, że aplikacja farb metalicznych  może wymagać nieco większej wprawy (ważne jest równomierne nałożenie, aby nie  powstały chmury czy różnice w efekcie połysku). Często dla uzyskania idealnie gładkiej  powierzchni metalik utwardza się dodatkowo warstwę przezroczystą. Poza metalikami,  dostępne są też inne efekty: farby antyczne, kameleony, fluorescencyjne, perłowe,  transparentne itp. dzięki nim paleta RAL może zostać rozszerzona o różnorodne  wykończenia kreatywne. W lakiernictwie przemysłowym efekty specjalne stosuje się z  umiarem tam, gdzie jest to uzasadnione designem produktu. Najczęściej jednak  przemysł stawia na klasyczne wykończenia (mat/połysk, ewentualnie struktura) w  standardowych kolorach RAL, co gwarantuje powtarzalność, dostępność i łatwość  ewentualnych napraw czy poprawek lakierniczych. 

Najpopularniejsze kolory RAL w budownictwie, motoryzacji i meblarstwie 

Przykład zastosowania lakierowania proszkowego RAL w branży motoryzacyjnej- felgi i  karoseria w intensywnym kolorze. 

Różne sektory przemysłu preferują odmienne palety barw z wzornika RAL,  odpowiadające ich specyfice i trendom estetycznym. Poniżej przedstawiamy najczęściej  wybierane kolory RAL w trzech kluczowych branżach: budowlanej (architektonicznej), 

motoryzacyjnej (automotive) oraz meblarskiej. Wskazane kolory cieszą się dużą  popularnością ze względu na uniwersalność, walory praktyczne lub obowiązujące mody. 

Branża budowlana (architektura i konstrukcje) 

  • RAL 7016- Szary antracyt: Absolutny hit ostatnich lat w architekturze. Ciemnoszary,  grafitowy odcień stosowany na oknach, drzwiach, ramach aluminiowych fasad oraz  ogrodzeniach. Stał się preferowanym kolorem dla nowoczesnych elewacji, np.  nowoczesne drzwi i okna często zamawiane są w antracycie. Poza estetyką, kolor ten  jest praktyczny nie brudzi się łatwo i pasuje do szkła, betonu czy cegły. 
  • RAL 9010- Biel czysta (biały kremowy): Klasyczna ciepła biel, od lat wykorzystywana w  budownictwie. Popularna w stolarce drzwiowej, okiennej, na elewacjach, balustradach i  elementach wykończeniowych. Choć nazywana „czystą bielą”, w rzeczywistości ma  lekko złamany, kremowy odcień co nadaje jej przyjemny charakter. Często stosowana  we wnętrzach (np. grzejniki, oprawy oświetleniowe) oraz na fasadach budynków  tradycyjnych. 
  • RAL 9005- Czarny głęboki (czarny jet): Intensywna czerń o wysokiej głębi tonu. W  budownictwie używana m.in. do nowoczesnych ogrodzeń, balustrad, obudów  technicznych, a także jako kontrastowe akcenty (np. czarne ramy okienne w loftach). To  neutralny, elegancki kolor, który podkreśla inne materiały. Ze względu na swój  uniwersalny charakter, czarny RAL 9005 jest często wybierany również w konstrukcjach  stalowych i elementach infrastruktury. 
  • RAL 9006 / RAL 9007- Aluminium białe i szare: Metaliczne odcienie srebra, często  stosowane na panelach elewacyjnych, parapetach, profilach aluminiowych, a także w  pokryciach dachowych z blachy. RAL 9006 (Biały aluminium) to jasny srebrzysty kolor, a  RAL 9007 (Szary aluminium) jest nieco ciemniejszym grafitowym srebrem. Oba dają  efekt metaliczny, dobrze komponujący się ze szkłem i betonem, dlatego architekci  chętnie po nie sięgają przy nowoczesnych projektach budynków. 
  • RAL 8017- Brąz czekoladowy: Tradycyjny ciemnobrązowy odcień, bardzo popularny w  latach wcześniejszych na stolarkę okienną, drzwiową, bramy garażowe oraz rynny i  podsufitki dachowe. Wciąż często spotykany w budownictwie jednorodzinnym i  przemysłowym (np. obudowy hal). Brąz 8017 jest ceniony za neutralność i praktyczność  (brud i kurz są mało widoczne), choć w nowoczesnej architekturze stopniowo ustępuje  antracytowi i czerni. 

Branża motoryzacyjna (pojazdy i sprzęt transportowy) 

  • RAL 9005- Głęboka czerń: Ponownie czarny zajmuje czołowe miejsce – w motoryzacji  to podstawa. Czarny połysk RAL 9005 jest często wykorzystywany na karoseriach  samochodów (wersje specjalne, tuning), a także na felgach, elementach podwozia,  relingach dachowych itp. To jeden z najpopularniejszych kolorów aut także dlatego, że 

pasuje do każdej marki i stylu. W lakierowaniu proszkowym czerni używa się np. do  malowania ram motocykli, części zawieszenia, zderzaków stalowych do off-road, itp. 

  • RAL 3020- Czerwień sygnałowa: Intensywna, żywa czerwień, często spotykana na  pojazdach specjalnych (straż pożarna, służby ratunkowe) oraz sportowych akcentach.  RAL 3020 jest wykorzystywany np. do malowania zacisków hamulcowych, elementów  tuningowych, a także w wyścigach (klatki bezpieczeństwa, felgi)- jej mocny kolor  podkreśla dynamikę. To odcień bardzo nasycony i widoczny z daleka, stąd nazwa  „sygnałowa”. Wymaga wysokiej odporności na UV, ale dobre farby proszkowe  zapewniają, że nawet tak ostry kolor pozostaje długo wyrazisty. 
  • RAL 9006 / RAL 9007- Srebrny metalik: W motoryzacji wszelkie odcienie srebrne  metaliczne są niezwykle popularne. RAL 9006 (aluminium białe) i RAL 9007 (aluminium  szare) to klasyczne kolory felg aluminiowych, relingów, bagażników dachowych, obudów  lusterek czy detali zdobiących karoserię. Dają efekt połysku metalu i doskonale maskują  drobne zabrudzenia, dlatego od lat srebrny jest jednym z najchętniej wybieranych  kolorów samochodów. W lakierniach proszkowych maluje się w tych odcieniach także  elementy osprzętu samochodowego i akcesoria motocyklowe. 
  • RAL 6005- Zieleń mchu: Głęboki zielony kolor często używany na sprzęcie rolniczym,  maszynach budowlanych i pojazdach użytkowych. Traktory, kosiarki komunalne czy  przyczepy leśne bywają malowane właśnie na odcień zbliżony do RAL 6005. Kolor ten  dobrze maskuje zabrudzenia (np. błoto, trawę) i kojarzy się z otoczeniem naturalnym. W  pojazdach wojskowych z kolei stosuje się inne zielenie i beże z palety RAL (np. RAL 6031  matowa zieleń wojskowa)- standaryzacja RAL umożliwia także zachowanie kamuflażu  według norm. 
  • RAL 2004- Pomarańczowy czysty: Jaskrawy pomarańcz często wykorzystywany w  pojazdach ostrzegawczych i budowlanych (np. malowanie ram koparek, dźwigów, służb  drogowych). Kolor ten zapewnia doskonałą widoczność i bezpieczeństwo, stąd  spotykany na pachołkach, barierkach i pojazdach wolnobieżnych. W kodach RAL grupa  20xx to pomarańcze- np. RAL 2004 lub bardziej jaskrawy RAL 2005 luminous orange  (odblaskowy pomarańczowy). Lakierowanie proszkowe tego typu sprzętu pozwala  uzyskać trwałą powłokę ochronną, która nie tylko dobrze wygląda, ale zabezpiecza  metal przed korozją w ciężkich warunkach pracy. 

Branża meblarska (meble metalowe i elementy wyposażenia) 

  • RAL 9016- Biel sygnałowa (biały zimny): Jasna, czysta biel często wybierana do mebli  biurowych, metalowych regałów, krzeseł, lamp itp. RAL 9016 jest chłodniejszy i „bielszy”  niż RAL 9010, dzięki czemu nadaje bardzo nowoczesny, czysty wygląd (często określany  jako śnieżna biel). W meblarstwie i wyposażeniu wnętrz biel jest ponadczasowa – pasuje  do każdego otoczenia i optycznie powiększa przestrzeń. Farby proszkowe w tym odcieniu 

zapewniają gładkie, łatwe do utrzymania w czystości powłoki, popularne np. na  metalowych ramach mebli, frontach szafek medycznych, sprzęcie AGD. 

  • RAL 9005- Czarny matowy: Czarny kolor w wykończeniu matowym stał się bardzo  modny w branży mebli loftowych i industrialnych. Metalowe stelaże stołów, regałów,  lampy, uchwyty czy obudowy sprzętu RTV często malowane są proszkowo na czarno, z  niskim połyskiem. Daje to elegancki, nowoczesny efekt, komponujący się z drewnem,  szkłem czy betonem we wnętrzach typu loft. Czerń RAL jest także chętnie używana w  meblach ogrodowych (np. aluminiowe profile w altanach, pergolach)- neutralna i  praktyczna. 
  • RAL 7015- Szary łupkowy: Stonowany, średni odcień szarości o ciepłym, lekko  niebieskawym zabarwieniu. Jest to jeden z najpopularniejszych nowoczesnych kolorów  w meblarstwie i wystroju wnętrz, używany zarówno w zastosowaniach przemysłowych,  jak i domowych. RAL 7015 pojawia się na konstrukcjach mebli, obudowach urządzeń, a  nawet w detalach dekoracyjnych. Jako kolor neutralny, ale mniej oczywisty niż czarny czy  biały, dodaje przedmiotom charakteru, nie dominując nad resztą aranżacji. 
  • RAL 6021 – Zieleń pastelowa (zielony blady): Delikatny, przybrudzony odcień zieleni,  określany też jako zielony szary lub szałwiowy. W ostatnich latach bardzo zyskał na  popularności jako akcent kolorystyczny w meblach designerskich i retro. Używany np.  do malowania proszkowego krzeseł, retro-lodówek, elementów dekoracyjnych w stylu  vintage. RAL 6021 uważany jest za kolor super modny we współczesnych aranżacjach,  potrafi tchnąć nowe życie nawet w stary mebel. W połączeniu ze złotymi dodatkami  bywa wykorzystywany w meblach glamour. Dzięki lakierowaniu proszkowemu  uzyskujemy intensywną, trwałą pastelową barwę, odporną na zarysowania, co jest  ważne, bo jasne matowe farby mogłyby łatwo się brudzić, ale powłoka proszkowa  pozwala na bezproblemowe czyszczenie. 

Oczywiście powyższe przykłady to tylko część najpopularniejszych kolorów. Pełna paleta  RAL oferuje setki barw, które można dostosować do wymagań projektu. W każdym  sektorze przemysłu istnieją zarówno klasyczne, sprawdzone kolory (często od lat  określane normami branżowymi, np. żółty RAL 1023 dla znaków ostrzegawczych, zielony  RAL 6011 dla maszyn, itp.), jak i zmieniające się trendy kolorystyczne. Ważne jest to, że  lakierowanie proszkowe aluminium i stali w standardowych kolorach RAL gwarantuje  powtarzalność efektu, zamawiając dany kolor dziś i za kilka lat, uzyskamy ten sam  odcień, co jest istotne przy rozbudowie obiektów czy wymianie elementów.

Autor

COLOREX
Redakcja Strefy Wiedzy
+48 600 070 034